Subpagina icoon wal FINAL

Wal

 

Waterjoffers Programma

2018-2019

 

Woensdag 3 oktober 2018
Dolf Elsevier van Griethuysen

De snelle opmars van windenergie op zee

Woensdag 7 november 2018
Annelies van Voorst tot Voorst-Pen

Reis over de Donau van Regensburg naar Boedapest

Woensdag 5 december 2018
David de Graaf

Als je een droom hebt maak hem dan waar: zeiltocht over de wereld in etappes

Woensdag 9 januari 2019
Brainstormsessie

Brainstormen en een muzikale verrassing

Woensdag 6 februari 2019
Frans Smits

De Vecht en Amsterdams drinkwater

Woensdag 6 maart 2019
Maria Westerbos

De problematiek van de plastic soup

Woensdag 3 april 2019
Jan Rienstra

De bouw van de nieuwe, grote zeesluis in IJmuiden

INHOUD LEZINGEN 2018-2019

 

3 oktober 2018
Dolf Elsevier van Griethuysen: De snelle opmars van windenergie op zee

 

Dolf Elsevier van Griethuysen is werkzaam bij Van Oord Offshore Wind. De opwarming van de aarde en de noodzaak om de wereldwijde CO2-uitstoot terug te dringen, vergroot de vraag naar duurzame energie. Van Oord heeft de afgelopen vijftien jaar een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd in de aanleg van offshore windparken. Daarmee is het bedrijf een van de voorlopers in de energietransitie naar duurzame energie. Van Oord is trots op de realisatie van het Gemini Offshore Windpark, één van de grootste windparken ter wereld. Met 150 windturbines levert dit windpark 600 MW duurzame energie voor de energievoorziening van 785.000 huishoudens. 

7 november 2018
Annelies van Voorst tot Voorst-Pen : Reis over de Donau van Regensburg naar Boedapest

Annelies is al decennia lid van de KWVL. Ze zeilde en bemande bij haar man Roderik in de 12-voetsjol en de laatste jaren varen ze samen met de sloep “de Zonnestraal” een Interboat Cabin 25, in Nederland maar ook in het buitenland. Eerst maakten ze een reis via België naar Parijs en via de Maas weer terug, toen voeren ze de Moezel en Saar af en vorig jaar de Donau. Annelies begint haar verhaal in Loosdrecht en vervolgens komen de plaatsen Regensburg, Passau, Linz, Grein, Melk, Durnstein, Krems en Wenen aan bod, Bratislava in Slovenië en Boedapest in Hongarije. Deze tocht heeft 8 weken in beslag genomen en is 800 km lang. Iedereen zal begrijpen dat zij van alles hebben meegemaakt, leuke en minder leuke dingen. Ook zal zij vertellen hoe zij zich deze weken gered hebben met de dagelijkse huishoudelijke beslommeringen zoals wassen, douchen, boodschappen doen, koken, ijskast en hoe het koffiezetapparaat en de oven werkten, maar vooral de planning van te voren en alles wat er zoal voor een dergelijke tocht komt kijken.

 

5 december 2018
David de Graaf: Als je een droom hebt, maak hem dan waar: Een reis over de wereld in etappes

Toen David de Graaf 10 jaar was ontdekte hij het zeilen. Naarmate hij ouder werd, werd zijn wens om ooit de wereld rond te zeilen sterker en hij besloot om dit in etappes te gaan doen met wisselende bemanningen. Hij wilde een comfortabel maar snel schip, het werd een X-482. Veel aandacht besteedde hij aan de voorbereiding zoals planning, route, medische scholing, bevoorrading en techniek. Het allerbelangrijkste was het samenstellen van een goed team dat feilloos functioneert. In het najaar van 2013 begon David aan het eerste deel van de reis, eerst naar de Canarische eilanden en vandaar nam hij deel aan de Atlantic Rally for cruisers. Een jaar later maakte hij veel trips in het Caraïbisch gebied. Vandaar naar Frans-Polynesië, de Markieseilanden, Tahiti en Bora Bora. Van half juni tot half augustus 2018 zeilde hij via de Fiji-eilanden naar de oostkust van Australië.

 

9 januari 2019
Brainstormsessie met een muzikale verrassing

 

6 februari 2019
Frans Smits: de Vecht en Amsterdams drinkwater

Frank Smits is hydroloog en verbonden aan Waternet. Water van goede kwaliteit was in een middeleeuwse stad van groot belang. Men dronk immers water en bier. Aanvankelijk werd geput uit de Amstel en stadsgracht, maar eind 15e eeuw was het water al zo vervuild dat de bierbrouwers goed water gingen halen in Abcoude, bij het Kasteel. Wat later ging men ook met waterschuiten naar Nigtevecht om Vechtwater over te brengen. Halverwege de 17e eeuw hadden de brouwers de beschikking over een ijsbreker waarmee de aanvoer in de winter kon worden gecontinueerd. Bij strenge vorst waren soms wel dertig trekpaarden nodig. Er ontstond een vereniging van schippers – de Versch-WaterSociëteit – en ook kwam er strenge regelgeving en controle van de kwaliteit van het Vechtwater. Tevens werd er nagedacht over verbetering van het watertransport vanuit de Vecht. Een aquaduct en een gracht werden overwogen. Napoleon besloot bij zijn bezoek aan Amsterdam in 1811 de mogelijkheid van een metalen waterleiding vanaf Vreeland te laten onderzoeken. Het werd echter niets. Pas in 1851 werd de Amsterdamse Duinwater Maatschappij onder voorzitterschap van de schrijver Jacob van Lennep opgericht, die met technische hulp uit Engeland een waterleiding vanuit het duingebied naar de Haarlemmerpoort (1853) heeft kunnen leggen. In 1888 was een transportleiding voor water uit de Vecht gereed, maar de kwaliteit van het Vechtwater was toen niet meer voldoende. Dit eindigde rond 1930, toen de Bethunepolder en de Loosdrechtse plassen als bron voor Amsterdams drinkwater in zicht kwamen. Al met al heeft de rivier de Vecht enkele eeuwen dienst gedaan als drinkwaterleverancier van Amsterdam.

 

6 maart 2019
Maria Westerbos: De problematiek van de plastic soup

Maria Westerbos is oprichter en directeur van de “Plastic Soup Foundation”. De lezing van Maria zal gaan over de “Plastic Soup Foundation”, de plastic problematiek, de bronnen, de gevolgen voor de menselijke gezondheid en mogelijke oplossingen.

 

3 april 2019
Jan Rienstra: De bouw van de nieuwe, grote zeesluis van IJmuiden

Jan Rienstra is omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. De Noordersluis uit 1929 voldoet om technische en economische redenen niet meer. Er passeren steeds grotere en bredere schepen, met meer goederen. Ook worden de cruiseschepen steeds groter. De aanleg van de nieuwe, grote zeesluis is de meest complete maatregel om vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven aan het Noordzeekanaal te waarborgen, een uniek project, grootste ter wereld.

 

Handige info

 
 
Volg ons op Facebook